Wymiana manualnej i automatycznych skrzyni biegów obejmuje dachową wymianę istniejącej skrzyni na nową lub odnowioną - zregenerowana .
W przypadku wymiany skrzyni biegów automatycznej, usługa obejmuje profesjonalną instalację nowej lub zregenerowane skrzyni,konieczna wymiana filtra skrzyni biegów oraz oleju gwarantując poprawną pracę skrzyni, płynną zmianę biegów, poprawiając komfort jazdy i wydajność pojazdu.
Lepsza jest zazwyczaj w skrszyniach automatycznych wymiana dynamiczna, ponieważ pozwała na terenie gminy na swoim na całkowite usunięcie starego oleju i zanieczyszczeń z układu, co jest kluczowe dla długiej i bezawaryjnej pracy automatycznej skrzyni biegów, zwłaszcza w nowoczesnych konstrukcjach. Statyczna wymiana jest tańsza i bardziej ekologiczna, ale usuwa tylko część oleju, pozostawiając zanieczyszczenia, co może prowadzić do szybszego zużycia elementów skrzyni. Wybór metody powinien jednak zależeć od zaleceń producenta pojazdu oraz stanu technicznego skrzyni biegów. Wymiana statyczna Zasada działania: Polega na opróżnieniu miski olejowej i wymianie tylko tej części oleju, która grawitacyjnie wypłynie. Zalety: Niższy koszt wykonania usługi. Mniejsze zużycie oleju, co jest bardziej ekologiczne. Wady: Pozostaje znacząca ilość starego, zanieczyszczonego oleju w układzie. Poprawia parametry oleju, ale nie przywraca ich do poziomu gwarantującego długą pracę skrzyni. Wymiana dynamiczna Zasada działania: Całkowite wypompowanie starego oleju i jednoczesne przepompowywanie nowego płynu pod ciśnieniem, przy jednoczesnym uruchomionym silniku. Zalety: Całkowite usunięcie starego oleju i wszystkich zanieczyszczeń z układu. Kompleksowe czyszczenie układu sterującego skrzynią biegów. Przywraca parametry oleju do poziomu gwarantującego długą i bezawaryjną pracę skrzyni. Wady: Wyższy koszt usługi. Wymaga większej ilości oleju. Nie zawsze jest zalecana, np. w niektórych skrzyniach dwusprzęgłowych (jak np. skrzynie DSG) lub tych z wbudowanym, niewymiennym filtrem. Kiedy która metoda? Dynamiczna: Jest zazwyczaj lepsza i skuteczniejsza w przypadku nowoczesnych, automatycznych skrzyń biegów, które wymagają pełnej czystości układu. Statyczna: Może być lepszym rozwiązaniem w starszych, zużytych konstrukcjach, lub gdy producent pojazdu wyraźnie ją zaleca, np. w niektórych skrzyniach dwusprzęgłowych.
Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów jest ważną czynnością serwisową, zalecaną co około 80 000-100 000 km, choć dla pojazdów eksploatowanych w trudnych warunkach interwał może być krótszy. Proces polega na odkręceniu korka spustowego, wypuszczeniu starego płynu, a następnie zalaniu skrzyni odpowiednią ilością nowego oleju przez korek wlewowy. Właściwy stan oleju można sprawdzić po jego barwie i zapachu, a także po obecności opiłków na magnesach kontrolnych. Kiedy wymieniać olej? Interwały przebiegu: Zaleca się wymianę co 80 000-100 000 km, jednak jest to wartość orientacyjna. Warunki jazdy: Częstszą wymianę należy przeprowadzać w pojazdach o dużej mocy, modelach terenowych, lub tych używanych do holowania przyczepy, gdzie okresy między wymianami powinny być krótsze, np. co 40 000 km. Stan oleju: Wymiana jest wskazana, gdy olej ma mleczny lub brunatny kolor, nieprzyjemny zapach, a na magnesach kontrolnych znajdują się opiłki metalu.